Ik zou je nooit anders dan anders willen

 

Angsten | Het eerste levensjaar van Lars was er eentje dat ons voornamelijk op medisch gebied op onbekend terrein liet wandelen. Toen Lars 4 maand oud was is hij opgenomen in het ziekenhuis. Intensieve (huid)-behandeling en een biopsie zorgde pas een maand later voor duidelijkheid: een auto – immuniteitsaandoening die gekend is bij ouderen.  Wat van de ene op de andere dag is gekomen, is gelukkig ook weggegaan en nooit meer teruggekomen.

Daarnaast werd ook X-gebonden Ichthyosis en atopisch eczema vastgesteld. Na een anafylactische schok bleek  ook hierin nauwe opvolging nodig te zijn. Vele basis voedselproducten moeten gemeden worden en zelf wordt hij ook steeds nauwkeuriger, met later groei en gewichtsproblemen als gevolg.

Onbegrip | Lars start zijn kleutercarrière als een mooi schattig letterlijk klein en fijn bazeke.
Op school benoemd men een motorische bezorgdheid en verloopt ook daar de zindelijkheid steeds moeizamer.
Thuis wordt Lars steeds meer, een extreem rigide en opstandige kleuter.
Hij bepaald het tempo in ons gezin.
Als ouder stellen we ons nog maar eens kwetsbaar op, vertellen onze angsten en vragen hulp waar we het zelf niet meer weten…
We ontvangen de boodschap dat we “als ouder best wat harder en consequenter mogen zijn tegen ons kind”.
Ook op school krijgen we deze “eenrichting” boodschap: “het probleem zit ergens thuis”.
Hoe en wat mogen we zelf verder gaan uitzoeken.

Overleven | Je doet het dan maar verder, naar eigen goeddunken, in vraag stellen wat je verkeerd doet ….
Als Lars 3 is, wordt Axel geboren, nieuw leven, vreugde en geluk.
Het geluk veranderd echter snel in realiteit. Axel blijkt een huilbaby te zijn en heeft ernstige reflux.
Ondertussen blijven we ons ook bij Lars vragen stellen: doen we iets verkeerd? Moet ik mij nu zorgen maken of ben ik overbezorgd? Zien we iets over het hoofd?
Alles apart is het allemaal toch niet zo erg, alles samen is veel, heel veel… soms te veel…

Keuzes | Een nieuwe mijlpaal: Lars naar het eerste leerjaar en Axel naar de eerste kleuterklas.
Ook ikzelf kies bewust om slechts halftijds te werken. Bewust minder inkomen maar meer tijd voor onze jongens en hun therapieën.

De schooljaren vliegen voorbij en beiden maken hun eigen traject. Bij Lars wordt de diagnoses ASS gesteld en hij maakt uiteindelijk de overstap naar een type 9 school. Een beslissing die in het begin moeilijk te vatten was… wat moet een jongen met een bovengemiddeld i.q. in het buitengewoon onderwijs?
Maar eens daar geïntegreerd kreeg hij een mooi evenwicht tussen rust en cognitieve uitdagingen aangeboden.
Wat hem naast cognitief ook emotioneel en sociaal in de mogelijkheid bracht zich verder te ontplooien.

Niet 1 maar 2 kindjes zorgenkindjes | De speelplaats wordt Axel’s favoriete plek, de schoolbanken steeds minder.
Leren gaat voor Axel heel moeilijk! Het jaartje blijven zitten heeft hem wat ruimte gegeven maar onvoldoende om het tempo van de klas te kunnen volgen.
School valt zwaar en het leven als een brus is ook thuis niet te onderschatten.

Klaarheid | Ook bij Axel valt een verdict… zo voelt het toch als een zwaard dat boven je hoofd hangt en uiteindelijk dan toch valt.
Ook onze jongste zoon heeft een complexe ontwikkelingsstoornis. Ook voor Axel lijkt een traject in het buitengewoon onderwijs noodzakelijk.

Perspectief | Onze jongens worden groter en ontwikkelen een eigen persoonlijkheid waar we meer dan fier op zijn! Ikzelf heb nu de ruimte om na de chaos plaats te maken voor iets nieuw | NOTELAERE |

Afbeeldingsresultaat voor there are two things we can give our children one are roots and the other"

 

Lars | 1-12-2006
‘wil later experimenteren in de chemie’

Verantwoordelijke oudste brus
ASS – DCD – blaasproblematiek – X gebonden Ichthyosis – allergieën – eetproblemen – Gilles de la tourette+ – ADHD-
slim | dapper | wetenschap | humor | gaming | muziek | cocoonen

Axel | 1-12-2009
‘wil later kinderen gelukkig maken’

Zorgende jongste brus
Gilles de la tourette+ – Dyslexie – Dysorthografie –
X gebonden Ichthyosis
grappig | zorgend | creatief | expressief –